Asset Publisher
Zajęcia: dotknij lasu
Zajęcia: dotknij lasu
Zajęcia dla młodszych dzieci
Odbiorcy: mininimum 5 lat
Czas trwania: Dzieci w wieku 5-8 lat, ale możliwy też z każdą inną grupą o szczególnych potrzebach, np. dla osób z niepełnosprawnościami.
Wielkość grupy: optymalnie 12-16 dzieci.
Rezerwuj zajęcia samodzielne - przewodnik do zajęć samodzielnych na końcu artykułu
W przypadku gdy grupa liczy więcej dzieci, dzielimy grupę na pod-grupy i mają one kolejno zajęcia z edukatorem. Grupa ma do dyspozycji jednego edukatora i czas który zarezerwowała. Proszę to wziąć pod uwagę podczas rezerwacji.
Zajęcia prowadzimy również podczas lekkiego deszczu, w przypadku bardziej trudnych warunków, prowadzimy zajęcia wewnątrz budynku. Dzieci powinny mieć strój dopasowany do zajęć w lesie. Rano w lesie jest chłodniej niż w mieście. Może być rosa. Nawet latem warto być ubranym w długie spodnie, długi rękaw i czapkę, nie polecamy raczej lekkich sandałów.
Zajęcia mają dwa warianty:
- W terenie ogrodzonym (młodsze dzieci, trudniejsze warunki pogodowe, mniej czasu do dyspozycji). Zajęcia głównie sensoryczne, dzieci dotykają, wąchają gałązki różnych drzew iglastych. Zajęcia wzbogacone o aspekt pory roku: wiosną ogladamy kwiaty, późnym latem, jesienią, owoce. Z nauczycielami, opiekunami edukator pokrótce omawia mity związane z zawodem leśnika.
- W lesie. Spacerujemy fragmentem np. Szlaku Wiewiórki. Uczymy się rozpoznawać 2-3 gatunki drzew, pozwalamy na nieco ukierunkowaną eksplorację wybranego fragmentu lasu (budujemy z liści, gałązek itp. "wioski krasnoludków". W przypadku zainteresowania opiekunów, edukator omawia genezę zawodu leśnika.
Scenariusz zajęć w terenie ogrodzonym:
Wspólny spacer z uczestnikami zajęć po wybranych fragmentach ogrodu (teren ogrodzony), skupiający się głównie na doznaniach sensorycznych uczestników, poprzez oglądanie, dotykanie i wąchanie wybranych roślin (przede wszystkim drzew iglastych)
Czas trwania: 45 min.
Pytania kluczowe: Czy igły kłują?
Cele zajęć: Zainteresowanie uczestników różnorodnością drzew iglastych.
Metody: Pokaz
Formy pracy: Spacer z grupą
Środki dydaktyczne: wybrane drzewa iglaste z kolekcji LOB Marszewo
Przebieg zajęć: Uczestnicy oglądają wspólnie następujące gatunki występujące na terenie LOB:
- Sosna pospolita. Wykorzystaj drzewa rosnące w pobliżu małego placu zabaw. Poproś uczestników o dotknięcie kory drzewa, zaproponuj odłupanie kawałka kory. Poproś o policzenie igieł (do ilu liczy ta sosna? Liczy do dwóch, możesz wykorzystać igły leżące na ziemi). Poproś o porównanie długości igieł z leżącymi obok szyszkami (Igły są raczej dłuższe lub co najwyżej mniej więcej równe długości sosnowych szyszek).
- Sosna wejmutka. Zaproponuj dotykanie tych igieł. Zapytaj, czy są kłujące. Zapytaj do ilu potrafi liczyć ta sosna (do pięciu). Pozwól na wyrywanie igieł z krótkopędem lub użyj tych leżących na ziemi. Nie podawaj (chyba, że sami zapytają) uczestnikom nazwy tej sosny, ani informacji skąd pochodzi – nie jest to tematem zajęć!
- Świerk kłujący. Otoczcie drzewo dookoła i zaproponuj dotykanie igieł. Możesz zapytać, jaką nazwę uczestnicy zajęć zaproponowaliby dla tego drzewa.
- Daglezja zielona. Zaproponuj zerwanie konkretnej ilości igieł, np. 3 (by uniknąć wyrywania ich garściami), poproś o roztarcie ich w palcach i powąchanie. Co przypomina zapach? (cytrusy). Nie podawaj (chyba, że sami zapytają) uczestnikom nazwy tej sosny, ani informacji skąd pochodzi – nie jest to tematem zajęć!
- Świerk pospolity. Zapytaj co przypomina to drzewo (choinkę). Nie gań dzieci, gdy od razu zaczną mówić, że to choinka – ciesz się, że samodzielnie kojarzą jakiekolwiek drzewo. Zapytaj, czy drzewo ma krótkie, czy długie igły. Optymalnie miej przygotowaną szyszkę świerkową, by mieć do czego odnieść długość igieł. Zaproponuj włożenie dłoni w głąb wątłej korony drzewa, tak by w pełni poczuć, że igły są raczej kłujące. Warto podać nazwę tego pospolitego drzewa.
- Modrzew europejski. Zaproponuj napawanie się miękkością igieł, przez muskanie nimi (własnego!) policzka. Zapytaj w jaki sposób wyrastają igły tego drzewa. Jesienią zwróć uwagę na ich żółknięcie. Warto podać nazwę tego drzewa.
- Jodła pospolita (fakultatywnie). Zwróć uwagę na delikatne wcięcia w czubkach igieł, ich paski i to jak są przymocowane do pędu. Warto podać nazwę tego drzewa i to, że naturalnie w Polsce występuje na południu kraju, przede wszystkim w górach.
- Cis pospolity. Raczej unikaj dotykania przez dzieci igieł – poinformuj, że są silnie trujące. Dla starszych dzieci, może być interesująca informacja, że to właśnie z drewna cisu została wykonana różdżka lorda Voldemorta, bohatera książek o Harrym Pottrze: „miała ona siedem i trzy czwarte cala długości i włos z ogona jednorożca w środku”. Czerwona osnówka jest jadalna i smaczna, samo nasiono zaś śmiertelnie trujące. Samo drzewo, ze względu na bardzo cenne drewno było chronione w Polsce już przez Władysława Jagiełłę.
- Mięta (rosnąca tuż obok cisów) – możesz porównać jej zapach z igłami daglezji.
- Zabawa z szyszkami (fakultatywnie) zaproponuj uczestnikom układnie kształtów z szyszek – domu, kółka itp.
Związek z podstawą programową (przedszkole)
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę; (Poznawczy obszar rozwoju dziecka)
- klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
- eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego; (Poznawczy obszar rozwoju dziecka.)